Декабрь. Перевод с болгарского — Л. Литвинова

ЯНВАРЬ
ФЕВРАЛЬ
МАРТ
АПРЕЛЬ
МАЙ
ИЮНЬ
ИЮЛЬ
АВГУСТ
СЕНТЯБРЬ
ОКТЯБРЬ
НОЯБРЬ

Недялко Илиев. Двенадцатая глава книги «Их двенадцать…»
Перевод с болгарского — Лариса Литвинова 

ДЕКАБРЬ
Достигая своих целей в коротких или долгосрочных планах, человеку всё же немного чего-то не хватает для их идеального достижения. И чаще всего сопутствующие мысли, замечания, комментарии сводятся к тому, что потребовалось чуть больше времени, немного больше финансовых затрат, ещё чуть поддержки, ещё немного… и т.д. и т.п.… Самое интересное в этой ситуации то, что за весь год, в декабре месяце, ощущаются эти мелочи меньше всего!
Даже у величайших скептиков или атеистов христианского мира очевидны вспышки более своеобразного мыслительного процесса. Мистическое, магическое волшебство праздника захватывает людей непринуждённо и всеобъемлюще, ведь вопреки всему, промысел очевиден: «Чудеса случаются на Рождество». В каждом из нас, по крайней мере, остаётся частица нашего детства, которая феноменальна, потому что заставляет нас двигаться, веселиться, заново открывать для себя давно забытое, давнишнюю дружбу или симпатии. Образы доброго Старца, гномов или других его разнообразных помощников с разными именами, в разных частях света, заполняют большое пространство нашего духовного мира, чтобы получить более объёмное и реалистичное выражение в подарках, которые мы получаем. И, конечно же, когда вы получаете, вы должны отдавать… Этим вызывается предрождественская суматоха покупок. Начинается «жатва» торговцев. Тогда имена самых популярных и почетных среди них распространяются среди потребителей как лесной пожар – ведь мы живём в век информационных технологий, и они получают удовлетворение от своих усилий – пустые прилавки.
Даже тяжелая машина госуправления приводится в движение и создаёт праздничное настроение, привлекая и включаясь в этот процесс. Муниципальные администрации с заранее утвержденными проектами и утвержденными бюджетами украшают поселения. В частности, муниципалитет Варны, согласно традициям времен Михаила Колони, более чем гениален в этом направлении. Основные транспортные артерии (хотя это «клише») сияют светлыми красками. Пешеходные зоны, окутанные разноцветными огнями, приносят сказочное настроение и предрасполагают к ожиданию волшебства. Малыши с широко открытыми глазами и тихими, настороженными взглядами шаг за шагом попадают в свой любимый сказочный мир. А вечером, когда «Солнышко» приглашает их лечь спать, они легко и быстро входят в мир грез, с нетерпением ожидая встречи с доброй Феей.
Городские площади облачаются в новый свет, исходящий от рождественских павильонов, которые предлагают широкий выбор – от игрушек, промышленных товаров и фаст-фуда до глинтвейна.
Образцом светового мастерства и самым привлекательным центром остается центральная городская ёлка. Большая и богато украшенная, она становится столпом для больших и малых. А иначе и быть не может, она по-прежнему символизирует мир Христа, который у нас ассоциируется со светом, чистотой и истиной. Вспышки фотоаппаратов окружают ее со всех сторон, но она возвышается неподвижно, с достоинством, даже в порывах варненского ветра.
Не найти такого месяца в году, в котором дважды в течение года были мотивированы множество людей, чтобы предоставить все самое лучшее из домашнего хозяйства с таким всеобъемлющем размахом. Апофеозом которых являются два пиковых момента: Сочельник и Новый год.
Рождественские гуляния рассчитаны на три дня и относятся к так называемым фиксированным праздникам, как известно, но с относительно сложной празднично-ритуальной системой. Королём этих торжеств остается Рождественский стол, который накрывается в Сочельник. Традиционно и символично он состоит из нечетного количества постных блюд. Рекомендуется 7, 9 или 11, можно 12, столько же месяцев в году, также потребовалось 12 дней, чтобы три волхва (царя) нашли младенца Иисуса. Фактически, 7, 9 и 12 – священные числа древней еврейской каббалы. 1-й – символ начала Бога, 3-й – единство Отца, Сына и Святого духа (Святой Троицы), 5-й – с пятью основными чувствами (зрение, слух, вкус, обоняние, осязание), 7-й – семь дней недели, 9-е – девять месяцев вынашивание человеческих плодов, 11-е – пришло к нам из Польши, где богатые должны ставить столько блюд, средний класс – 7, а простые люди – 5, 13-е – двенадцать апостолов и Иисус. И так к 33-му числу, символизирующему возраст Христа, определяющему максимальное количество приемов пищи.
Традиционный рождественский пирог, обязательно ручной работы, символ жертвы, бывает самых разных форм и цветов. Рекомендуется готовить из трехкратно просеянной муки для придания «шелковистости» и на «тихой» воде. Когда он готов, его подают самому старому (обычно хозяину дома), чтобы он разделил его и раздал всем присутствующим за столом. Это очень волнующий момент, потому что тот, кто находит пару ( либо монету) в своем куске, будет особенно счастлив круглый год.
Запечённая целая тыква с начинкой из фруктов и сушеных орехов, рожденная на наших землях, всё чаще занимает достойное место в праздничном меню.
Как говорят в народе, неважно, традиционный или экзотический стол, главное – быть богатым и нести достойный посыл для будущего процветания. А еще лучше будет, если мы подумаем о невидимом госте за столом – Надежде. Иногда на переполненном столе не остается места для блюда Добра, но частицы Добра есть в каждом из нас, и для того, чтобы расти, развиваться, также необходимы забота, внимание и терпение.
Мы не должны забывать традиционные предсказывания, какой будет погода в течение нескольких месяцев в году – будет ли она благополучной, традиционно здоровой или с перипетиями и т.д. и т.д. Различные техники и вспомогательные атрибуты также используются в разных регионах и областях. Начнем с обычного взгляда на погоду в праздничную ночь, потому что она расскажет нам, на что будет похож июнь. Мы подходим к обычаям использования углей из очага, кусочков луковых хлопьев, листьев плюща, подслушиванию соседей, чтобы узнать имя, кто станет невестой … и мы приходим утром, чтобы посмотреть на пепел, оставленный «елочкой» в очаге или в камине.¹
Сверхъестественные существа – караконджоли, вампиры, гоблины и т.д. – прочно вошли в народные верования, представляющие символы зла. В противовес этому обычай колядовать, который длится с полуночи до восхода солнца на Рождество. Рождественские гимны обладают магической силой, чтобы отогнать этих злых и озорных существ. В народе строго определен состав колядующих: вождь, трохобер, бабушка, дедушка или кот, музыкант, традиционный гайдук, но возможно и с другим музыкальным инструментом, а также чтецы – певцы.
Потихоньку-помаленьку время доходит до обеда, который уже богат мясными блюдами, потому что заканчивается пост по случаю Рождества, начавшийся 14 ноября – в день Св. Филипа.
Если мы попытаемся заглянуть в далекое прошлое, когда возник этот праздник, мы конкретно вернемся в IV век, уже доказано, что это поклонение началось – в 336 году в Риме. Когда-то это был волнующий праздник, но не Рождества Христова. Римляне называли это «календарями» – зимним солнцестоянием, с которого начинался каждый месяц, откуда и произошло его название. А еще раньше язычники отмечали в этот день праздник – День непобедимого солнца. Отцы-христиане решили чествовать истинное Солнце правды – Христа. И это было принято в православии, католицизме и протестантизме, чтобы отмечать в соответствии с определенными традициями. Таким образом, в отличие от нас, Армянская церковь отмечает его 6 января, а другие общины – 7 января по юлианскому календарю.
На третий день Православная Церковь собирает всех желающих прославить Богородицу песнями, поэтому этот день называется Собором Пресвятой Богородицы.
И зимние праздники следуют один за другим, объединенные изначальным правом на здоровье, удачу и благополучие.

¹ Традиции рождественских и новогодних праздников в Болгарии: http://bourgas.ru/prazdnik-surva/, https://www.kp.ru/daily/26006.5/2932041/

______________

ДЕКЕМВРИ
Достигайки целите си в краткосрочен или дългосрочен план, на човек все нещо малко не му достига, за да достигне до идеалното, според него, постижение. И най-често съпътстващите мисли, реплики, коментари са: трябваше още малко време, още малко финансови средства, още малко подкрепа, още малко… и т.н., и т.н… Най – интересното в тази ситуация е, че за годината, в месец Декември, усещането за това малко нещо, е най-малко!
Дори и при най-големия скептик, или атеист в Християнския свят, видимо се появяват проблясъци на по-особен мисловен процес. Мистично, магическо вълшебство обхваща къде по-рехаво, къде по-плътно човешките същества, за да стигнат до великата промисъл: «По Коледа стават чудеса». Във всеки един от нас се раздвижва и най-малкото останало от детството ни, феномен каращ ни да се забавляваме, да преоткриваме отдавнашни, позабравени приятелства или симпатии. Образите на добрия Старец, джуджетата или други негови помощници, с разнообразни имена по различните части на света, запълват голямо пространство от духовния ни свят, за да придобият по-плътен и по-реален израз в подаръците, които получаваме. И естествено, когато получаваш, трябва и да даваш… Така започва предколедната треска за покупки. Започва «жътвата» за търговците. Тогава имената на най-коректните и достопочтени сред тях, светкавично се разпространяват сред потребителите – все пак сме във времето на информационните технологии, за да получат удовлетворение от старанието си – опразнени щандове.
Дори тежката машина на държавната администрация се задвижва и дава пример за празнично настроение, а то увлича и приобщава. Общинските администрации, с предварително приети проекти и гласувани за целта бюджети, украсяват селищата. В частност, Варненската община, по традиции от времето на Михаил Колони, се представя повече от блестящо в това направление. Основните транспортни артерии ( независимо, че това е «клише») заблестяват от светлинните окраски. Пешеходните зони, обвити в разноцветни светлини, навяват приказност и предразполагат към вълшебство. Малчуганите, ококорени и притихнали, със замрежени погледи правят крачка след крачка и очаровано пристъпват в любимия си приказен свят. И вечерта, когато «Сънчо» ги подканя да си лягат, те лесно и бързо влизат в света на сънищата, очаквайки нетърпеливо срещата с добрата Фея. Градските площади грейват с нов колорит, получен от Коледните павилиони, които предлагат за всекиго по нещо – от детските играчки, през промишлените стоки и бързи закуски, до греяно вино.
Пример на светлинно майсторство и най – притегателен център си остава централната градска елха. Голяма и обкичена, тя се превръща в стожер за мало и голямо. И няма как да бъде друго, все пак е символ на Христовия мир, който свързваме със светлината, чистотата и истината. Светкавиците на фотоапаратите я обгръщат от всички страни, а тя достолепно не помръдва, дори и при поривите на варненския вятър.
Няма друг месец в годината, в който два пъти в него, толкова много хора, толкова много домакинства, да са толкова много мотивирани и в такъв всеобхващащ обем да предоставят всичко най-хубаво от себе си. Апотеоз на което са двата върхови момента: Коледната вечер и Нови Коледните празненства са с обем три дни и спадат към така наречените неподвижни празници, все известни неща, но със сравнително сложна празнично – обредна система. Царицата на тези празненства си остава Коледната трапеза, която започва на Бъдни вечер. По традиция и символика е новогодишната нощ. Коледните празненства са с обем три дни и спадат към така наречените неподвижни празници, все известни неща, но със сравнително сложна празнично – обредна система. Царицата на тези празненства си остава Коледната трапеза, която започва на Бъдни вечер. По традиция и символика е Коледните празненства са с обем три дни и спадат към така наречените неподвижни празници, все известни неща, но със сравнително сложна празнично – обредна система. Царицата на тези празненства си остава Коледната трапеза, която започва на Бъдни вечер. По традиция и символика е съставена от нечетен брой постни ястия. Препоръчва се да бъдат 7, 9, или 11, допуска се да бъдат и 12, колкото са месеците в годината, също така 12 дни са били необходими на трите влъхви (царе) да намерят бебето Исус. Всъщност 7, 9 и 12 са свещените числа на древно-юдейската Кабала. 1-та е символ на Божието начало, 3-та – единството на Отца, Сина и Божия дух (Света Троица), 5-та – с петте основни сетива (зрение, слух, вкус, обоняние, осезание), 7-та – седемте дни на седмицата, 9-та – деветте месеца на износване на човешкия плод, 11-та идва от Полша, където богаташите задължително поставят толкова блюда, средната класа – 7, а обикновените хора – 5, 13-та – дванадесетте апостола и Исус. И така до 33-то число символизиращо Христовата възраст, определяща максимума на ястията.
Традиционната коледна питка, задължително ръчно приготвена, символ на жертвоприношението, е в най различни форми и окраскови разновидности. Препоръчително е да се приготви от три пъти пресято брашно, за да придобие «копринов вид» и с «мълчана» вода. Когато е готова, се поднася на най-възрастния /обикновено това е стопанина на къщата/, за да я разчупи и раздаде на присъстващите на трапезата. Много вълнуващ момент, защото, който открие парата в своето парче, ще е особено щастлив през цялата година.
Печена цяла тиква, пълнена с плодове и сушени ядки, родени по нашите земи, все по-трайно заема своето заслужено място в празничното меню.
Както казва народът – не е важно дали трапезата е традиционна или екзотична, важното да е богата и с хубаво послание за бъдещ берекет. И още по-добре ще е, ако се сетим и за невидимия гост на трапезата – Надеждата. Понякога върху претрупаната трапеза не остава място за блюдото на Доброто, но частиците на Добротата са във всеки един от нас и за да израстат, да се развият, също са необходими грижи , внимание и търпение.
Не трябва да забравяме и традицията да се предсказва какво ще е времето през месеците на годината – дали ще е на берекет, традиционно здравословна или с перипетии и т.н., т.н. В различните краища и райони се използват и разнородни прийоми и помощни атрибути. Като се започне с простичкото поглеждане какво е времето навън в Празничната нощ, защото то ще ни подскаже какво ще е през юни. Преминава се към използването на въглени от огнището, парчета от лучени люспи, листа от бръшлян, подслушване на съседите за име, което ще бъде годеник или годеница на тези, които са във възрастта за задомяване… и се стигне до сутрешното поглеждане към пепелта, останала от «бъдника» в огнището или в камината.
В народните вярвания трайно място са заели свръхестествените същества – караконджоли, вампири, таласъми и др. подобни символи на злото. Като противовест е обичаят коледуване, който трае от полунощ до изгрев слънце на Коледа. Песните на коледарите имат магическа сила да прогонват тези зли и пакостни същества. Народът стриктно е определил формацията на коледарите: водач, трохобер, баба, дядо или котарак, музикант, традиционно гайдар, но може и с друг музикален инструмент, както и четници – певци.
Лека – полека се стига и до обяда, който вече изобилства с месни ястия, защото завършват постите по случай Рождество Христово, започнали на 14 ноември – в деня на Св. Филип.
Ако се опитаме да погледнем далеко назад, от кога датира празника, конкретно ще стигнем до IV век, когато е доказано, че е започнало това богослужение – през 336 г. в Рим. По-назад във времето е било като подвижен празник, но не посветен на рождество Христово. Римляните го наричали «календи» – на зимното слънцестоене, също така и начало на всеки месец, от където идва името му понастоящем. А още по-назад във времето, езичниците са празнували на тази дата Денят на непобедимото Слънце. Християнските отци решават да се чества истинското Слънце на правдата – Христос. И това се приема от православието, римокатолицизма и протестанството, за да се празнува в съответствие с конкретните традиции. Така, различно от нас, арменската църква го празнува на 6-ти януари, а други общтности на 7-ми януари по Юлиянския календар.
На третия ден православната църква събира всички, за да възхваляват с песни божията майка и затова този ден се нарича Събор на Пресветата Богородица.
И следват зимните празници един след друг, обединени от исконното право за здраве, късмет и благоденствие.

Поделиться в соц. сетях

Опубликовать в LiveJournal
Опубликовать в Мой Мир
Опубликовать в Одноклассники
Запись опубликована в рубрике НАШЕ ТВОРЧЕСТВО, ПЕРЕВОДЫ с метками , , . Добавьте в закладки постоянную ссылку.

4 комментария: Декабрь. Перевод с болгарского — Л. Литвинова

  1. admin говорит:

    Ларис! Ну, слов нет! Ты проделала огромный труд!
    Умничка!

    • Лариса говорит:

      Уфффф, самой не верится. Спасибо, Женя, за поддержку, редакцию и внимание!

  2. Недялко Илиев говорит:

    Бесценно, друзья!
    С Новым Годом !!!
    Я тронут вашим вниманием. Жест, который сделала мне Лариса, более чем трогательный. Надеюсь увидеть вас в Варне. Поговорим о литературе и о вещах жизни.
    Желаю здоровья и чтобы чернила на ручке не засыхали.
    Сердечно: Недялко.

  3. Лариса говорит:

    Спасибо, Недялко! Мы подкрепляем нашу творческую дружбу и словом и делом. С наступившим Рождеством и Новым годом! Здоровья и новых творческих побед на ниве литературы!

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *