Февраль. Перевод с болгарского — Л. Литвинова

ЯНВАРЬ

Недялко Илиев. Вторая глава книги «Их двенадцать…»
Перевод с болгарского — Ларисы Литвиновой 

ФЕВРАЛЬ
Официально этот месяц посвящен вину и любви. Реально, в феврале выпивается наибольшее количество вина, но этот факт вызывает недоумение, на фоне таких месяцев, как Декабрь и Январь. Важно то, что он начинается с напитка, который, как говорят, является эликсиром Богов. И как сторонник утверждения о том, что священные фракийские винные ритуалы отчасти оригинальны, мы начнем именно с них. У каждого свои предпочтения, несмотря на то, что археологи датируют возникновение виноделия 6000 – 10000 лет тому назад. Память о густом фракийском вине наполняет страницы многих древних летописцев, и, не случайно, кое что доходит и до нас, чтобы продолжить их традиции, пока не погаснет сияние мира!
Культ вина, обряды с ним сопровождали фракийские племена, оно неотрывно связано с каждым их правителем и жрецом. Создавая культ вина, древние фракийцы использовали его в качестве подношения своим божествам и таким образом происходило единение с ними. И если фракийские святыни смогут заговорить, то их пространство будет заполнено таинственными ритмами загадочных движений. Там можно услышать пронзительно-гнусавые голоса жриц во главе с вождем, высоко поднимающим кубок, наполненный до краёв разбавленным «Маврудом» или «Гамзой». И когда первые солнечные лучи, затмевающие звёзды упадут на ритуальную скалу и, отражаясь, достигнут золотого кубка, вино начнёт проливаться в глиняные чаши присутствующих. Как только они коснутся священного напитка своими губами, огненная связь с их главным Богом — Солнцем — прокатится по их телам. Во время ритуала большое уважение и поклонение оказываются богу плодородия и вина Сабазию, который намного позже преобразовался эллинами в Дионисия и они сделали его своим. То, что эллинам не удается вовремя покорить или переделать, доделывают римские легионы, уничтожая целые цивилизации. И, в свою очередь, они перекрещивают Сабазий в Бахуса и размещают его в пантеоне своих богов.
С приходом Иисуса Христа значение вина меняется. Символика превращается в кровь Мессии и, следовательно, в саму жизнь. Его основное присутствие в одном из пяти таинств Церкви, Святого Причастия, требует повышенных критериев для его подготовки. Вино, наряду с хлебом, являются священными дарами Евхаристии (святое причастие, благодарение) и символизируют тело и кровь Иисуса.
На многих страницах Библии мы можем увидеть, какое значение придаётся вину. Первое растение, которое посадил Ной — это лоза; падение Лота; праведный Иосиф и винодел; песня пророка Исаии; чудо свадьбы в Кане Галилейской, совершенной Иисусом, который превращает воду в вино для продолжения праздника и т. д. Вино занимает самое значимое место в Библии на Тайной вечере, и поэтому его производство становится приоритетом для монахов. Их культура и трудолюбие, способствуют развитию технологий. При добавлениии меда, концентрированных фруктовых соков и специй, они получают напитки, относящиеся к ликерной группе, некоторые из них они сохранили в своих секретных рецептах, дошедших до наших дней со времён средневековья. Королевой виноделия остается игристое вино. Культовая фраза бенедиктинского монаха Дом Пьера Периньон: «Давай скорее, я пью звезды», возможно, характеризует его лучше всего. Но будет ошибочным считать именно его создателем шампанского. Оно было известно, ещё за много веков до него, а его заслуга так и остается неоспоримой в совершенствовании технологий.
Культ вина в Болгарии более чем понятен. Мой французский друг, после многих лет задушевных посиделок с напитками на уютных дачах и дружеских встреч по- домашнему, однажды удивил меня вопросом: «Как вы пьете эти домашние вина?!», только он не добавил, «что вы тоже ими гордитесь?!»! Я его понимаю, но не могу ответить, потому что у них не сложились традиции в этом вопросе. Как понять, что до недавнего времени для человека было честью иметь виноградник, «заниматься» земледелием и производством!? Знает ли он, каково это иметь «таверну» в подвале дома, собрать соседей, чтобы перебрать капусту!? Поговорим о казармах, морских чайках и славных местах «Золотые» и «Дружба»¹. И если кто-то, вырвавшись на курорт Албены, разразится смехом, то в самом тяжёлом случае ему грозит наказание – «табани»². А как же все это без домашнего вина и вяленых колбас?! Иди объясни ему… Он так и не научился ценить домашнее вино, но я настроен оптимистично — время есть, никогда не бывает слишком поздно — встать на путь с людьми… Вдобавок, европейская работа — мы вместе в Союзе, нам нужна толерантность!
Большая проблема возникла с этим Европейским Союзом, когда к нам пришел День Святого Валентина. Для мужчин дилемма не так сложна. Как наши любимые скажут, так мы и отмечаем любой праздник! Вопрос — Трифон Зарезан или Валентин! Для большинства нет проблем. Перед обедом лозы обрезаются, после чего следует традиционный полив или сбор, почти нет разницы в том, чтобы был урожай. И когда светлая часть дня закончилась, то вечером начинается День святого Валентина. Проблема возникает, если кто-то забыл приготовить подарок для любимого человека, но это случается редко. Потому что в это время все продаётся гораздо дороже. Это недостаток рыночной экономики — она внедряется в человеческие отношения, и вам приходится мириться с этим, даже в День святого Валентина. А потом католики и мы страдаем.
Давайте подумаем о Святых, и немного разберемся. Святой мученик Трифон чествуется 1 февраля Болгарской Православной Церковью в День Трифона . Его имя означает мягкость, нежность, деликатность. Он считается святым, целителем, хранителем виноградников. В возрасте 17 лет он исцелил дочь римского императора Гордиана.
2 февраля — второй из трех дней подряд, который называется Трифонци. Он посвящен Сретению Господню — в этот день младенцу Иисусу исполняется 40 дней и родители приносят его в Иерусалимский Храм. Следующий день — 3 февраля день св. Симеона Столпника. Он построил высокую башню и жил там, чтобы быть изолированным от людей.
14 февраля по случаю празднования Дня виноградника вместе с покровителем св. Трифоном Зарезаном. По понятным причинам, срезание лозы нельзя проводить за 13 дней вперёд, что вызывает некоторый дискомфорт у православных христиан. Это порождает дискуссии почти каждый год, но это неплохо, потому что когда происходит обмен мнениями, все обогащаются. Дело в том, что иногда они длятся долго, в такой ситуации, если они начинаются 1-го, то в лучшем случае поздно вечером 14-го они заканчиваются вопросом: «Вы меня уважаете?».
В этот день наши близкие друзья из Франции и Англии отмечают день спаривания птиц. А в Болгарии  профессиональный праздник у археологов.
19-е посвящено величайшему болгарскому просветителю Василу Левскому. Его слова «… время в нас, а мы во времени, оно поворачивает нас, и мы поворачиваем его» — это чувства человека, который превзошел наше измерение. Об Апостоле болгарской свободы, символе морального и политического идеала, невозможно говорить и даже писать спокойно. Не то, чтобы можно было сказать что-то новое, но если что-то выходит, мы восхищаемся этим еще больше.
21-е — Всемирный день родного языка. Идея состоит в том, чтобы сохранить разнообразие и богатство речи людей. Более 6000 языков во всем мире, и ЮНЕСКО борется за их защиту.
Жители Варны традиционно строго соблюдают все праздники — религиозные и светские, а ещё изобретают новые. Таким образом, они утверждают свой имидж – одних из лучших веселых любителей вечеринок.

¹ «Золотые», «Дружба» — курорты «Золотые пески» и комплекс «Дружба», который в наст. вр. называется комплекс «Святые Константин и Елена» (примеч. Литвиновой Л.В.).
² Традиционное болгарское блюдо из слоёного теста.

_____

ФЕВРУАРИ
Официално, месецът е посветен на виното и любовта. Реално, дали през този месец се изпиват най-големите количества вино, е малко спорно, на фона на месеците Декември и Януари. Важното е, че започва с една напитка, за която се казва, че е елексирен дар от Боговете. И като привърженик на тезата, че свещените тракийски ритуали за виното са нещо като изначални, ще започнем с тях. Всеки си има своите пристрастия, въпреки че археолозите датират винодобива преди 6000 – 10000 години назад във времето. Споменът за гъстото тракийско вино изпълва страниците на много антични летописци и, не случайно, нещо стига и до нас, за да продължи докато свят светува!
fev-1Култовете и обредите за виното съпътстват всяко тракийско племе, за да бъде всеки негов владетел и жрец. Създавайки култа към виното, древните траки го използват като дар за своите божества и по този начин получават единение с тях. И ако тракийските светилища проговорят, пространството им ще се изпълни с ритми и стъпки на загадъчните мистерии. Ще се чуят дълбоко гъгнещите звукове, издавани от жрицовете, водени от главния, с високо вдигнат бокал, пълен с разреден Мавруд или Гъмза. И когато първият слънчев лъч, в съответното слънцестоене, се удари в ритуалната скала, и отскачайки, стигне до златния бокал, започва разливането в глинените чаши на присъстващите. Щом докоснат с устни свещената напитка, по тялото им преминава огнената връзка с главния им Бог – Слънцето. В хода на ритуала се отдава нужното уважение и преклонение пред бога на плодородието и виното Сабазий, който много по-късно елините прекръстват в Дионисий и го представят за свой. Онова, което елините не успяват да присвоят или прекроят във времето, го правят римските легиони, съсипвайки цели цивилизации. И на свой ред прекръстват Сабазий на Бакхус и го поставят в пантиона на боговете си.
С появата на Исус Христос значението на виното се променя. Символиката го превръща в кръвта на Месията, а оттам и на самия живот. Основното му присъствие в едно от петте тайнства на Църквата – светото причастие, изисква повишени критерии за приготвянето му. Виното, заедно с хляба, са светите дарове на евхаристията (светото причастие, благодарност) и символизират тялото и кръвта Исусови.
На много страници в Библията виното присъства значимо. Първото растение, което Ной засажда, е лозата; падението на Лот; праведният Йосиф и виночерпеца; песента на пророк Исая; чудото на сватбата в Кана Галилейска, извършено от Исус, който превръща водата във вино, за да продължи празненството и т.н. Най-високото си място в Библията виното заема на Тайната вечеря и след това неговото производство става приоритетно за монасите. Пословичните им интелегентност и трудолюбие допринасят до развитие на технологиите. И при прибавяне на мед, концентрирани плодови сокови и подправки, получават напитки от групата на ликьорите, някои от които са запазили своите тайни рецепти от Средновековието до днес. Царицата на винопроизводството си остава пенливото вино. Култовата фраза на бенедектинския монах Дом Пиер Периньов: „Елате бързо, аз пия звездите“, може би го характеризира най-добре. Но е заблуда да се смята за създател на Шампанското. Векове преди него то е било познато, безпорна остава неговата заслуга за подобряване на технологията му.
Култът към виното у нас е повече от ясен. Мой приятел французин, след многогодишни запивки по вили и приятелски сбирки по домашнему, веднъж ме изненада с въпроса: „Как ги пиете тези домашни вина?!“, само дето не добави: „че се и гордеете с тях?!“ Разбирам го човека, ама как да му отговоря, като нямат традиции по въпроса. Как да разбере, че съвсем доскоро за мъжа у нас беше въпрос на чест да има лозе, да „прави“ земеделие и производство!? Знае ли той, какво нещо е да имаш „механа“ в мазата на блока, да се съберат комшиите, за да претакате зелето!? Да говорите за казармата, за гларуските месеци по Златните и Дружба. И ако някой се изцепи за к-с Албена, избухва смях, а в най — тежкия случай, го грози наказание — „табани“. И как всичко това без домашно вино и сушени наденици?! Иди му обяснявай… Така и не се научи да цени домашното вино, но аз съм оптимист – има време, никога не е късно да влезе в пътя с хората… Пък и европейска му работа, но нали сме заедно в Съюза, трябва толерантност!
По-голям проблем излезе с този Европейски съюз, когато честването на Свети Валентин навлезе и при нас. За мъжете дилемата не е толкова сложна. Щом любимите кажат, честваме какъвто и празник да е! Въпросът — Трифон Зарезан или Свети Валентин! За повечето няма проблеми. Преди обеда се зарязват лозите, следва традиционната от време оно поливка или почерпка, то разлика почти няма, за да има берекет. И като свърши светлата част на деня, почва честването на Свети Валентин. Проблем се появява, ако някой е забравил да подготви подарък за любимата, ама това рядко се случва. Защото после нещата излизат много, ама много по-скъпи. Това е неудобството на пазарната икономика – влиза в човешките взаимоотношения и трябва да се съобразяваш с нея, дори и на Свети Валентин. И после католиците, и ние си патим.
fev-2Като стана дума за Светии, малко да подредим нещата. Свети мъченик Трифон се чества на 1 Февруари като Трифонов ден от Българската православна църква. Името му означава мекота, нежност, деликатност. Счита се за светец, лечител, пазител на лозята. На 17 годишна възраст излекувал Гордияна, дъщерята на римския император Гордиан.
2 февруари е вторият от трите последователни дни, наречени Трифонци. Посветен е на Сретение Господне – на този ден младенецът Исус, навършил 40 дни, е внесен в Йерусалимския храм от родителите си. Следващият ден – 3 февруари е за Свети Симеон Стълбник. Построява висока кула и живее там, за да е изолиран от хората.
Народната традиция е на 14 февруари да се отбелязва Деня на лозаря с патрон Св. Трифон Зарезан. По разбираеми причини, не може зарязването на лозите да се изнесе 13 дни напред, което води до известен дискомфорт на православните християни. Това почти всяка година поражда дискусии, но те не са лошо нещо, защото, когато има размяна на мнения, всички се обогатяват. Въпросът е, че понякога траят доста дълго, в тази ситуация, ако започнат на 1-ви, в най-добрия случай, късно вечерта на 14 –ти завършват с въпроса: „Ти меня уважаваш ли ме?“
На този ден нашите приятели от Франция и близката до тях Англия честват деня на чифтосване на птиците. А в България археолозите имат професионален празник.
fev-319 – ти е посветен на най-българския светец Васил Левски. Думите му «…времето е в нас и ний сме във времето, то нас обръща и ний него обръщаме» са сентенция на човек, надскочил нашето измерение. За Апостола на българската свобода, символ на нравствен и политически идеал, не е възможно нито да се говори, камо ли да се пише спокойно. Не че нещо ново може да се каже, но ако нещо излезе, то е, за да му се възхищаваме още повече.
21 е световният ден на майчиния език. Идеята е многообразието и речевото богатство на хората да се запази. Над 6000 са езиците по света и ЮНЕСКО се бори за опазването им.
Варненци, по-традиция, стриктно спазват всички празници — религиозни и светски, дори нещо повече, измислят си и свои. По този начин утвърждават имиджа си за едни от най-добрите и весели купонджии.

Поделиться в соц. сетях

Опубликовать в Google Plus
Опубликовать в LiveJournal
Опубликовать в Мой Мир
Опубликовать в Одноклассники
Запись опубликована в рубрике НАШЕ ТВОРЧЕСТВО, ПЕРЕВОДЫ с метками , . Добавьте в закладки постоянную ссылку.

3 комментария: Февраль. Перевод с болгарского — Л. Литвинова

  1. Альбина говорит:

    Превосходно! Ещё вернусь что бы перечитать и лучше усвоить прочитанное)))

  2. admin говорит:

    Даааа.. Ларис! Интересная у тебя получается работа — и с точки зрения переводческого опыта и просто, как интересное и познавательное! Умничка!
    Жду марта)))

  3. Лариса говорит:

    Из всех подаренных мне книг в Варне сразу как-то глаз упал именно на эту книгу, с колоритной национальной изюминкой. Работать над текстами радостно и познавательно. Интересно для себя что-то открыть новенькое и поделиться с другими. Приятного чтения!

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *