Январь. Перевод с болгарского — Л. Литвинова

Недялко Илиев. Первая глава книги «Их двенадцать…»
Перевод с болгарского — Ларисы Литвиновой 

ЯНВАРЬ
Бытует мнение, что празднование Нового года считается самым древним из всех существующих праздников. Известно, что этот обычай соблюдался ещё в древнем Вавилоне более 4000 лет назад и сохранился с тех пор. Хотя есть народы, которые празднуют его в разное календарное время и соответственно по-разному считают начало года, но это не нарушает традиций данного торжества, а наоборот, подчеркивает его значимость. Новый год является и остается символом надежды, веры и любви человечества. Он представляет ментальную границу, которую цивилизация создает для нас, чтобы подчеркнуть силу Добра. И если эта граница – иллюзия, то человеческие ожидания и мечты – это шаг к реальности. Не случайно на Новогоднем празднике первые шаги направляют к столу с закрученной баницей¹ – это к удаче. Считается, что год пройдет под знаком новогоднего счастья, благополучия и его реализация не вызывает сомнений. Нарождающийся год является символом новой жизни, того, что нас ждет, прежде всего в личном плане. Улучшения во всех направлениях нашей жизни, делают нас более совершенными и обретают смысл собственного бытия. Говорят, что Цезарь освободил одного из своих рабов за то, что он пожелал ему жить дольше в новом году, чем в прошлом. По-видимому, это побуждает нас совершенствовать себя, хотя все люди имеют различную степень развития. Таково наше генетическое кодирование, родовое, бытовое, социальное и т.д.. Действие окружающей среды тоже строго индивидуально и для его осмысления требуется своё время. И что будет, если для всех без исключения людей эти преобразования длились весь год или, другими словами, были одинаковыми?! Как будет пониматься равенство различий в однородной системе без процессов? Будут ли вообще какие-то различия? Будут ли существовать такие понятия, как мировоззрение?! Возможно, когда мы найдем ответы, мы войдем в новое измерение, и тогда у нас будет единая система ценностей, и знания будут на другом уровне… Но это грядет, и, вероятно, в один Новый год мы все это поймем. В любом случае, Новый год – это ритуал, и человечество, а не человек, решит, сохранить его или нет.
Но что такое ритуал без атрибутов?! Итак, давайте отдадим дань уважения кельтам, нашедшим очень красивый символ – Ель. Конечно, в те годы никому не приходило в голову рубить в лесу дерево, потому что считалось, что в нём живёт Лесное Божество. Его дом был самой большой и красивой елью. Всем обитателям естественно хотелось задобрить его, потому что Божество почитаемо, с ним невозможно просто дружить. И древний разумный человек понимает, что для того, чтобы получать, нужно отдавать, а не наоборот. Таким образом, он начинает делать дорогие подношения, кладёт различные вещи перед домом Божества, такие как еда, фрукты, красивые украшения и т.д.. Со временем вещи меняются, совершенствуются, украшая современное прекрасное зеленое дерево, поставленное согласно взглядам и возможностям обитателей в конкретном доме. И этот символ вечной жизни, новогодняя елка, несёт ясное послание: красота и духовность всегда являются нашими спутниками.
В славянской мифологии образ Деда Мороза представляет зимние морозы. У него длинная белая борода, ботинки, а его сани – тройка коней, которые, в свою очередь, олицетворяют желания и надежды на хороший урожай в течение года. С 1935 года (в советское время) этот образ стал новогодним символом вместе со Снегурочкой, его внучкой, помощницей и посредником между детьми и ним. Машина пропаганды – серьезная вещь, которую навязывают людям, но, похоже, она требует от человека больше, чем может дать. В нашей стране на протяжении почти 50 лет этот праздник ассоциируется с огромной радостью и трепетом для великого множества малышей. Это, в конце концов, важнее насмешливых обещаний ретроградных людей. Тьма и свет являются отличительными признаками нашей реальности, и вопрос личной воли заключается в том, кто, в каком мире будет жить. Интересно, что обе группы человечества празднуют или, по крайней мере, интересуются Новым годом, и это символ, как мы сказали, Добра.
Добро может быть воплощено в развитии, знаниях на благо человечества, и это требует коммуникативного порядка и понимания. Здесь стоит напомнить, что 4 октября 1582 года папа Григорий XIII ввел календарь, на котором было указано его имя и который исправил недочёты предыдущего юлианского календаря Последний заменил римский как более точный. В сущности Римский календарь отсчитывает в своих записях время по луне, и включает в себя 10 месяцев. Начинается с марта, т.к. назван в честь Марса, отца Ромула, основателя Рима и первого римского короля. В ту эпоху считали, что зимнему периоду не нужны месяцы. В VIII веке до нашей эры, второй римский король Нума Помпилиус преобразовал календарь, чтобы добиться большей точности, поэтому были добавлены ещё два месяца январь и февраль. Спустя шесть веков январь занимает первое место в летоисчислении. Его имя происходит от бога Януса, который двуличен и одновременно смотрит как в прошлое, так и в будущее. Латинское слово «idnua» означает ворота, отсюда вывод о том, что первый месяц – это переход, открывающий дверь из одного в другое. И еще один факт, в 153 г. до н.э. в Иберии вспыхнуло восстание, заставившее Консулов и главнокомандующих армией занять свои посты не 1 апреля, а 1 января. Впоследствии стало традицией отмечать этот день как Новый год – день, в который текущий год заменяется следующим календарным. Итак, мы снова достигли начала нашего рассказа о Новом годе, но уже немного его обогатили, ведь мы развиваем свою мысль не по кругу, а по спирали. В этом контексте добавим, что в Японии январь является символом цветка камелии и… ракурс оформлен.
В этом месяце более или менее снежно, но важно даже не количество снега, а сами снежинки. Эти шестиугольные, хрустально-ледяные чудесницы, исключительное явление природы, с их открытой и мягкой структурой, которая создаёт спокойную и «мягкую тишину». Они похожи на людей – кажутся примерно одинаковыми, но на самом деле они такие разные и индивидуальные. Носители определенного кода, с их грандиозным движением в пространстве, притягивающие взгляды. Их традиционно миллиметровые размеры и шестиугольная структура привлекали исследователей с древних времен. Первая документированная и сохранившаяся информация датируется II веком до нашей эры. в Ките. В 1944 году, 30 апреля в Москве, было зафиксировано, что форма снежинок была похожа на страусиное перо. Специалисты говорят, что данная симметрия является постоянной величиной, но их разная форма зависит от соотношения тепла и влаги. И если мы думаем об этом, разве эти два фактора не являются элементами мировой любви на практике?! По-видимому, небольшой процент возможности человеческого мозга, с которым мы имеем дело, не позволяет нам постичь огромную часть состояния вселенной. Но через человека природа открывает себя, как говорил философ Фридрих Энгельс. Само собой разумеется, и другие мыслители и гении человечества занимались этими проблемами. В частности, структурные свойства снежинок наблюдались в 1591 году английским математиком Томасом Харриетом, но, к сожалению, он не опубликовал свои размышления и конкретные наблюдения. Напротив, Йоханнес Кеплер и Рене Декарт оставили работы над формой снежных кристаллов. Микрографические исследования Уистона Бентли в 1885 году, а также полученный наглядный опыт помогают классифицировать повторяющиеся структуры и близко подобранные формы, сохраняя при этом строгую индивидуальность отдельных кристаллов. Снежинки также имеют свои рекорды – самая большая – диаметром 38 см. Измерена 28 января 1887 года в Форт-Кео, США.
Открытие, что снежинки издают звуки, т.е. они говорят, сближает их с людьми. Сделанные записи можно интерпретировать следующим образом: нет разницы между гениями и обычными людьми, они ищут Красоту, и если есть различия, то только в том, как они это делают. Человечеству еще предстоит выучить их язык, и, как сказал один великий мыслитель, снежинки – это Божьи буквы. Остается дилемма: почему так много людей не понимают знамения Бога?!
Но после лавины вопросов наступает время для переосмыслений. Работа, работа, ещё древние говорили об этом, но они так же нуждались в отдыхе. Что лучше для людей – национальные песни и танцы. И устраиваются лучшие из них зимние именинные дни… Не случайно начинается с Васильева дня (Васильовден), что означает Царский. В народном календаре этот день определяется как Сурваки. Он символизирует любовь, прощение и милосердие.
Второй день посвящен сильнейшему домашнему животному – волу, в прошлом – основной мощи в упряжке. Кроме силы этот день олицетворяет праздник свежести и жизни растений, так возникло имя Сильва. Оно означает, как известно, лес. Церковь также чтит память крестного сына Константина I Великого, Святого Сильвестра. После того, как он возвращает к жизни вола, убитого колдуном Замри силой веры, он считается покровителем животных, и особенно волов. Именно поэтому этот день носит название День Караманова (Волский праздник). В народном календаре есть ещё одни именины в этот день – Муговден (Риначовден). По традиции, в этот день молодые люди идут в дома девушек с которыми хотят пожениться, они готовы перевернуть дом, чтобы найти и вынести спрятанный пирог из сарая. Взыскательный хозяин оставляет трудолюбивым мальчикам мешок с едой и бутылку вина. Горе той молодой девушке в доме, отец которой не оставил такого угощенья. Дело кончится ссорой, а девушку оставят с надписью «закупорена» и ей трудно будет найти жениха.
Третьего января дни рождения Мела Гибсона, Михаэля Шумахера, Цицерона и др. А следующий день посвящён Тихомиру, который ведёт нас к одной из самых трудных человеческих способностей – слышать молчание.
Вот уже и Богоявление, по нашему Йордановден! Согласно традиции в варненском кафедральном соборе утром начинается литургия, богослужение проходит во главе с митрополитом Варненским и Велико-Тырновским. После этого идет освящение боевых знамён. Далее следует парад представительных блоков из Варненского гарнизона под звуки представительного духового оркестра Военно-морского флота. После поднятого патриотического духа начинается процессия литиевого шествия. Во главе стоят рипиды (круглые диски с изображением шестикрылых ангелов), за которыми следуют церковные знамена (хоругви), архиереи, священнослужители с их помощниками, офицеры, высокопоставленные лица и граждане. Процессия проходит по центральным улицам города и останавливается в переулке Возрождения. Возлагаются венки и цветы, чаще всего к памятнику Христо Ботеву, потому что он родился в этот день². И это продолжается до того места, где находится первый волнорез, там кидают в воду Святой Крест, чтобы затем могли его достать³. У команды варненских пловцов и игроков в водное поло всегда серьезное испытание. Поднятый крест – самая счастливая и большая награда!
Далее следуют дни Ивана, бабушек акушерок, Татианы (устроительница), Нины, Антона (бесценный), Атанас (бессмертный), затем Евтим (милостивый), Григор (бдительный). К концу 31-го дня – Средзимие, праздник, который остался от древнейшего индоевропейского Нового года. Для нас этот день посвящен свинопасам, пастухам и всем животноводам. А иностранцы посвятили его бижутерии. Эти древние мастера наших земель остаются непревзойденными даже сегодня, а их техника и технология еще не постигнуты.
Вместо финала, несколько слов о иносказательной пьесе Йордана Радичкова «Январь», не только потому, что она подтверждает мнение, что этот месяц самый болгарский, но также потому, что сюжет, верования, музыка и актеры являются прототипами людей из северо-западной Болгарии. Сам классик Радичков сказал: «Эта пьеса не отвечает на вопросы о сложной человеческой природе, а только задает их». И мы спрашиваем себя: есть ли в человеке возможность ответить на эти вопросы?

¹ Баница – пирог из теста фило, между тонкими листами теста кладутся различные начинки и заворачиваются, разными способами. (примеч. Литвиновой Л.)
² Христо Ботев – Христо Ботёв Петков, родился 6 января 1848 г. (25 декабря 1847 г. по ст.стилю), имя дано в честь Рождества Христова
³ По традиции священник кидает в море Святой Крест, чтобы затем мужчины могли достать его из воды. (примеч. Литвиновой Л.) Об этом обычае можно посмотреть сюжеты на сайте: http://tourist.bourgas.ru/bogoyavlenie-v-bolgarii/

___________
ЯНУАРИ
Прието е чествуването на Новата година да се счита за най-древния от всички съществуващи празници. Знае се, че е спазван още в древен Вавилон, преди повече от 4000 години. Независимо, че има народи, които го отбелязват в различни календарни дни и броят началото на годината по различен начин, това не нарушава древността на тържеството, напротив подчертава неговата важност. Новата година е и си остава символ на надеждата, вярата и любовта на човечеството. Мисловна граница, която цивилизацията ни създава, за да подчертае силата на Доброто. И ако тази граница е илюзия, то човешките очаквания и мечти са крачката към реалността. Не случайно с първите ѝ стъпки, на Новогодишната трапеза се завърта баница с късмети. Вярва се, че годината ще се движи под знака на новогодишния късмет и неговата реализация е сигурна. Новата година е символ на новия живот, на това което ни очаква, преди всичко в личен план. За по-добри неща във всичките насоки на живота ни, защото това ни прави по-съвършени и осмисля битието ни. Казват, че Цезар е освободил един от своите роби за това, че му е пожелал през Новата година да живее по-дълго, отколкото през изминалата. Явно, тя ни мотивира да бъдем по-добри човешки същества, независимо, че при различните индивиди е на различно ниво. Генетичната ни кодировка, домашна, битова, социална и т.н. среда, действа строго индувидуално и за нейното разбиране трябва различно време. И какво щеше да се получи, ако при всички хора, без изключения, тези стремления траяха постоянно, цяла година, или с други думи бяха еднакви?! Една хомогенна система, без процеси в нея, как ще се разбира еднаквостта на различията?! Въобще ще има ли различия? Понятия като прозрение ще съществуват ли?! Може би, когато открием отговорите, ще влезем в ново измерение и тогава ще имаме единна ценностна система и познанието ще е на друго ниво… Но това предстои и навярно една Нова година всички ние ще го разберем. Така или иначе Нова година си е ритуал и човечеството, а не човека, ще реши да се запази ли или не.
Но какво е един ритуал без атрибути?! Затова да отдадем нужното на келтите, даи ни един много красив символ – Елхата. Естествено, в онези години, на никого не му е минавало през ум да отсече елхичка, защото се вярвало, че в гората живее Горското Божество. Негов дом е била най-голямата и най-красивата ела. Естествено е всеки да иска да е приятел с дървото, защото Божеството се почита и няма как да дружиш с него. И древният разумен човек разбира, че за да получиш, трябва да дадеш, а не обратно. Така той започва да носи скъпи за него неща пред дома на Божеството, като храна, плодове, красиви накити и т.н. Във времето нещата се развиват, опознават, за да стигнем до съвременния вариант на красивото зелено дръвче, аранжирано според вижданията и възможностите на обитателите в конкретния дом. И този символ на вечния живот – елхичката, носи ясно послание: красивото и духовното да са винаги наш спътник.
В славянската митология има изграден образ на зимните студове в лицето на Дядо Мраз. Той е с дълга бяла брада, ботуши и шейната му се тегли от тройка коне, което пък се свързва с желанието и надеждата за добър урожай през годината. В 1935 г, по съветско време, този образ става Новогодишен символ, заедно със Снежанка, негова внучка, помощница и посредник между децата и него. Пропагандната машина си е сериозно нещо, може да даде, но като че ли повече взема от личността. У нас, близо 50 години, образът му е свързан с много радост и трепети за армия от малчугани. Това, в крайна сметка, е по-важно от подмолните послания на хора, носители на ретроградността. Тъмното и светлото са характерен белег на действителността ни и въпрос на лична воля е, кой в кой свят ще пребивава. Интересното е, че и двете групи на човечеството празнуват, или най-малкото се интересуват от Новата година, а тя е символ, както казахме на Доброто.
Доброто може да се изразява в развитието и познанието в полза на човечеството, а това изисква ред и разбирателство в комуникацията.Така на 4 октомври 1582 г. папа Григорий XIII въвежда календар, носещ неговото име и корегиращ слабости на предходния Юлиански календар. Последният е заместил Римския, като по-точен.
По своята същност, Римският календар отчита времето по лунни изчисления и включва 10 месеца. Започва от месец март, носещ името в чест на Марс, бащата на Ромул – основателя на Рим и първи римски цар. Също така се е считало, че зимният период няма нужда от месеци. През VIII век пр. хр. вторият римски цар Нума Помпилий прави календарна реформа с цел постигане на по-голяма точност и затова са добавени месеците януари и февруари. Шест века по-късно януари заема първо място в летоброенето. Името му идва от бог Янус, който е с две лица и гледа едновременно и в миналото, и в бъдещето. Латинската дума „idnua“ означава врата, оттук следва извода, че месецът е преход, врата от едно нещо към друго. И още един факт, през 153 г. пр. Хр. в Иберия избухва въстание, това налага Консулите, главнокомандващи армията, да заемат постовите си не на 1 април, а на 1 януари. Впоследствие това става традиция този ден да се налага като Нова година – денят, в който текущата година се заменя със следващата календарна. Така отново достигнахме до началото на нашия изказ – Новата година, но вече малко по-богати от преди, т.е. не сме в кръг, а в спирала. И нека добавим, че в Япония януари си има за символ цветето камелия и… ракурса е оформен.
Този месец е повече или по-малко снежен, но не количеството сняг е важен, важни са снежинките. Тези шестоъгълни, кристално-ледени чудесийки, истински феномен на природата, с отворената си и мека структура навяват спокойствие и „мека тишина”. Те са като хората – уж изглеждат приблизително еднакво, а всъщност са толкова различни и индивидуални по между си. Носители на определен код, с грациозното си движение в пространството, магнетично привличат погледи. Традиционните ѝ няколко милиметра големина и шестоъгълна структура са привличали изследователи още в древността. Първите документирани и запазени сведения датират от II век пр. Хр. в Китай. През 1944 г. на 30 април в Москва, формата на снежинките е била като щраусово перо. Трайната им симетрия е константа казват специалистите, но различната им форма е функция на съотношение между топлина и влага. И ако се замислим, тези два фактора не са ли елементи на всемирната любов на практика?! Явно, малкият процент от възможностите на човешкия мозък, с който боравим, не ни дава възможност да проумеем огромна част от състоянието на вселената. Но чрез човека Природата се самоопознава, както казва философа Фридрих Енгелс. И други мислители, и гении на човечеството са се занимавали с тези проблеми и питанки. В частност, структурните свойства на снежинките са наблюдавани през 1591 г. от английския математик Томас Хариет, но за съжаление, той не публикува своите размисли и конкретни наблюдения. За разлика от него, Йохан Кеплер и Рене Декарт оставят трудове за формата на снежните кристали. Микрографските изследвания на Уистън Бентли през 1885 г, както и натрупаният опит, спомагат да се класифицират повтарящи се структури и близко съответстващи форми, запазвайки строгата индувидуалност на отделните кристали. Снежинките също си имат свои рекордьори – най-голямата е с диаметър 38 см. Измерена е на 28 януари 1887 г. във Форт Кео, САЩ.
Откритието, че снежинките издават звуци, т.е. говорят, още повече ги сближава с хората. Направените записи могат да се изтълкуват и така: Няма разлика между гениите и обикновените хора, те търсят Красотата и ако има различия, то е в начина, по който го правят. Тепърва човечеството ще учи езика им и както казва един велик мислител, снежинките са писмото на Бог. Остава дилемата: Защо толкова много хора не разбират Божиите знаци?!
Само че след лавината от въпроси идва времето за купони. Работа, работа, още древните са го казали, ама трябва и отмора. Какво по-хубаво за хората – от песни и танци на народите. И се редят най-хубавите снежни именни дни… Не случайно се започва с Васильовден, означаващ Царски. В народния календар е определен като Сурваки. Той символизира любовта, прошката и благотворителността.
Вторият ден е посветен на най-силното домашно животно – вола, основна впрегатна сила в миналото. Освен на силата, този ден е празник на свежестта и на растителния живот, защото имен ден имат всички носещи името Силвия. Знае се, че „силва“ е гора, но Църквата почита и паметта на кръсника на Константин I Велики – Свети Силвестър. След като той със силата на вярата си връща живота на умъртвения от магьосника Замврий вол, се счита за покровител на животните, и най-вече на воловете. Затова денят носи и името Караманов ден (Волски празник). В Народния календар този ден има и друго име Муговден ( Риначовден). Традицията е ергените, които са готови дом да въртят, да отиват в домове на момите за женене и да изринват торта от обора. Предвидливият стопанин оставя торба с храна и бутилка вино за усърдните момчета. Тежко ѝ на онази къща, която не е оставила такава торба. Става за подбив на всички, а на момата се лепва етикет „запушена“ и трудно си намира жених.
Ето го и Богоявлениие, по нашему Йордановден! По традиция, във варненския катедрален храм, утринта е за литургия, водена от Варненския и Великопреславския митрополит. След нея е освещаването на бойните знамена. Следва парад на представителните блокове от Варненския гарнизон, под звуците на представителния духов оркестър на Военно-морските сили. След повдигнатия патриотичен дух, идва ред на литийното шествие. Начело се носят рипидите (кръгли дискове изобразяващи шесткрили ангели), следват църковните знамена (хоругви), архиерейя, свещенослужителите с помощниците си, офицерството, представителните лица и гражданството. Шествието минава през централните градски улици и спира в алеята на възрожденците. Поднасят се венци и цветя, най-често на паметника на Христо Ботев, защото е рождения му ден. И се продължава към първа буна, където става хвърлянето и ваденето на светия кръст. Командата на варненските плувци и ватерполисти винаги има сериозно присъствие. Извадилият кръста е най-щастлив и за награда най-обгрижван!
Следват дните на Иван, на бабите акушерки, Таня (успокоителка), Нина, Антон (безценен), Атанас (безсмъртен), после Евтим (благодушен), Григор (бдящ). За да завършим с 31-я ден – Средзимие, празник, който е остатък от най-старата индоевропейска Нова година. За нас, този ден е посветен на свинарите, конярите и всички животновъди. А международниците са го посветили на Бижутера. Тези древни майстори от нашите земи си остават ненадминати и в днешно време, като все още не е ясна техниката и технологията им.
Вместо финал, няколко думи за иносказателната пиеса на Йордан Радичков „Януари“, не само защото с нея се затвърждава мнението, че този месец е най-българския, но и защото сюжета, поверията, музиката и действащите лица са прототипи на хората от северозападна България. Самият класик Радичков казва: «тази пиеса не дава отговори на въпросите за сложната човешка същност, а само ги поставя». А ние се питаме: в човешките възможности ли е да си отговорим на тези въпроси?

Поделиться в соц. сетях

Опубликовать в Google Plus
Опубликовать в LiveJournal
Опубликовать в Мой Мир
Опубликовать в Одноклассники
Запись опубликована в рубрике НАШЕ ТВОРЧЕСТВО, ПОЭТИЧЕСКИЕ ПЕРЕВОДЫ с метками , . Добавьте в закладки постоянную ссылку.

3 комментария: Январь. Перевод с болгарского — Л. Литвинова

  1. admin говорит:

    Ларис!
    Ну, кроме того, что интересно читать, но ведь это же настоящая серьёзная переводческая работа! Браво! Умничка!
    Буду с нетерпением ждать следущих месяцев!

  2. Альбина говорит:

    Вот это работа!!!
    Интересная, творческая, читается на одном дыхании!!! Браво!
    С Новым годом! Январь вступил в права!
    Вдохновения! Здоровья, Любви!

  3. Лариса говорит:

    Спасибо, девчата, за отзывы, работа действительно для меня интересная, надеюсь, что и читатели заметят это произведение и труд мой не будет напрасен.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *