Август. Перевод с болгарского — Л. Литвинова

ЯНВАРЬ
ФЕВРАЛЬ
МАРТ
АПРЕЛЬ
МАЙ
ИЮНЬ
ИЮЛЬ

Недялко Илиев. Восьмая глава книги «Их двенадцать…»
Перевод с болгарского — Ларисы Литвиновой 

АВГУСТ
«С тех пор, как император Цезарь Август впервые стал консулом в месяце секстиля, все три его триумфальных возвращения в столицу были именно в этом месяце, так как легионы с холма Яникул присоединились к нему в этом месяце, и Египет попал под власть римского народа в том же месяце. Из этого следует, что этот месяц был и остается самым счастливым в нашей империи, в связи с чем Сенат решил переименовать его в август», — говорится в Википедии¹. Это событие произошло в восьмой год до новой эры, и поэтому восьмой месяц года получил это имя. Август буквально означает «божественный, возвышенный».
Славяне называют месяц «зарев» из-за призывного зова оленей холодными зорями, когда у них начинается брачный период.
В это время в Варне преобладают юго-западные ветра, они дуют со стороны Португалии, Испании, Италии. Это страны, где главенствует католицизм. В них посещение церкви является традицией, и дискуссии на духовные темы основаны на мудрости и психологии. Воспитание этих ценностей начинается в раннем возрасте. Первое причащение становится основным праздником подростка, который поддерживается всю жизнь. По документам католики в Варне появились в 1659 году, которые были купцами из Дубровника. Они построили свой храм в 1883-85 годах при заступничестве императора Франца Иосифа I и финансовой поддержке Франции. Он называется «Непорочное зачатие Пресвятой Девы Марии», и здесь впервые в Варне зазвучал орган. В 1973 году он был закрыт и после более чем 40-летнего перерыва и 7-летнего ремонта 09.12.2013 года был отреставрирован и открыт, чтобы в городе возобновились католические службы. Другая католическая церковь в Варне – это церковь св. Архангела Михаила, известная, как польская католическая церковь.
Одной из важнейших фигур в развитии западного христианства является Августин Блаженный². Его влияние на толкование Библии, как и богословия в целом, многогранно и сильно. Его взгляды на философию и этику раскрыты в его обширной сохранившейся работе. Его самая популярная работа «Исповедь» считается первой западной автобиографией. Восточное Православие признает его святым, но не принимает его учения и доктрины, такие как Спасение и Божья благодать, известные как доктрина предопределения. Однако его высоко ценят протестанты, знаменитыми августинцами являются Мартин Лютер, Луис де Леон, Грегор Мендель. Он умер 28 августа 430 года в Гиппон (ныне Аннаба в Алжире).
6 августа Преображение Господне – праздник, широко известный. Но подробности немного неясны, так что я представляю пересказ текста с православного сайта:
В своих проповедях Иисус говорил о том, что его ожидало, и это огорчало его учеников. Чтобы укрепить их веру, он решил предстать перед тремя из них в «небесной славе». И он пошел с Петром, Иоанном и Иаковом на гору Фавор, недалеко от Галилеи. Уставшие от восхождения, три апостола легли отдохнуть и уснули. В какой-то момент они просыпаются, чувствуя что-то необычное. Они увидели, что Иисус преображен, его лицо сияло, как солнце, а одежда сияла, как снег. Он говорил с двумя сияющими в славе, лица которых были узнаваемы, это были пророки Моисей и Илия. Апостолы упали на колени и начали молиться. Через некоторое время Христос приблизился к ним, теперь уже в своём обычном образе, и запретил им говорить о том, что они видели до своего воскресения. Таким образом, Он защищает их от уныния и сомнений в тот момент, когда они видят Его страдания, и укрепляет их в вере.
15 августа Успение (упокоение) Пресвятой Богородицы, также называемой Великой Богородицей. Другой праздник – Маленькая Богородица или Рождество Пресвятой Богородицы – 8 сентября. Чтобы легенды о благословенном преставлении Божией Матери дошли до нас, св. Косма Маиумский и св. Иоанн Дамаскин составили свои каноны³. Блаженные Августин и Иероним только упоминают её. Два блаженных, несмотря на то, что они католики, также признаны Православием. Апостолы учреждают праздник Пресвятой Богородицы, получая её благословение отдельно и по имени в час её Успения. Их чудесным образом притянуло со всего мира в Иерусалим к её дому, но без апостола Фомы. В этот день Успенского поста, который продолжается 15 дней, разрешается рыба. Этот Пост объединяет в себе два раннехристианских поста. Один до Преображения Господня, а другой до Успения Девы Марии, которая считается покровительницей материнства и женщин, покровительницей семейного очага.
Этот день является официальным праздником Варны с 1993 года, в этот день нерабочий, и это праздник для всех жителей Варны. Празднества начинаются с торжественной литургии и благодарственного молебна за жителей и гостей города, которые служит митрополит Варненским и Великопреславским. Затем на площади «Св. Кирилла и Мефодия», торжественно поднимают флаг Варны, и начинается крестный ход с чудотворной иконой Божией Матери. Праздник наполнен концертами, детскими мероприятиями, уличным шоу и заканчивается поздним вечером фейерверком. Традиционно в этот день выдающимся жителям Варны присваиваются звания и награды. Победители традиционной регаты Кор Кароли также отмечаются наградами.
Море выглядит сказочно, но оно обманчиво и опасно. Из-за смены температурных слоев и ветровых потоков подводные течения становятся очень коварными. Они резко меняют направление и создают неизбежные ямы на дне, серьезные ловушки для любителей пляжного отдыха. Если меры безопасности соблюдаются, пляж является идеальным местом для отдыха. Во многих местах побережье Варны скрывает романтические ландшафтные неожиданности – защищенные пляжи, за которыми следует лесистая или каменистая местность, а есть такие места, где присутствует и то, и другое. Были лета, в которых можно было разбить лагерь без помех. Палатки были натянуты, мидии выловлены, огонь зажжен и улов запечен на жестяной банке. Шоу мидий начиналось со смеха и рассказов о древних пиратах и сокровищах. Иногда спали на пляжных матрасах под открытым звёздным небом. Здесь наблюдать звёзды лучше всего, потому что с наших широт в этом месяце они очень хорошо видны и являются самыми многочисленными. Иногда их так много роится, что удивляешься, как они собрались вместе на небесах. Если вы не хотите наблюдать их из такого дикого места, тогда астрономы сделают это за вас.
Планетарии Варны ждут вас. Их два — один в военно-морском училище, другой у главного входа в Морской сад. Идея создания планетария возникла после визита космонавта Германа Титова и проведения XIII Конгресса Международной федерации авиации и космонавтики в 1962 году в Варне. Сначала построили обсерваторию, а затем к ней прибавили звёздный зал. Весь комплекс был открыт 22 мая 1968 года и явился первым в Болгарии. Он назван в честь Николая Коперника, а его статуя авторства проф. Л. Далчева и П. Атанасова установлена перед зданием. В 1998 году начались ремонтные работы, чтобы была возможность наблюдать солнечное затмение в 1999 году в присутствии множества гостей. Но проект был отложен по финансовым причинам, и только 15 августа 2002 года обновленный Планетарий вновь распахнул свои двери для посетителей.
29 августа – Усекновение, день и ночь становятся равными, как говорят народные приметы. В этот день змеи и ящерицы сползаются в свои логова, а лесные демоны, русалки, чудища и змеи прячутся. Церковь отмечает усекновение главы святого Иоанна. В этот день не рекомендовано работать, запрещается пить красное вино и употреблять красные фрукты, и овощи: яблоки, арбуз, виноград, помидоры. День также посвящен Святым семи мученникам: Кириллу и Мефодию, Клименту, Науму, Ангелариусу, Горозу и Савве. Это одни из самых любимых людей-защитников. Св. Климент Охридский основал первый в Европе университет – Охридскую книжную школу. За 7 лет он лично обучил 3500 священников и учителей. Наум присоединился к нему в 893 году, а до этого он был одним из основателей Преславской книжной школы. Наум основал монастырь возле Охридского озера, который впоследствии стал носить его имя. Посетители монастыря, если прикасаются ухом к каменной крышке его саркофага, слышат, как бьется его сердце. Святой Гороз назначенный св. Мефодием, преемником, был заключен в тюрьму во время Моравских гонений, после чего его жизнь неизвестна. Его мощи и мощи Ангелария хранятся в районе Кутмичевица, Берат, Албания. Святой Ангеларий очень мало известен, его деяния скрыты, и предполагается, что он пребывал в болгарских землях в течение короткого времени. Святой Савва записан в «Борильском Синоде», определен как просветитель болгарского народа и «усердно трудился во благо славянской книги». Семь святых мучеников, эти символы просветления, являются примером непобедимой силы духа и вечного стремления человека к познанию и постижению вселенной.
Праздники месяца и их происхождение учат нас терпению и житейской мудрости: что посеешь, то и пожнёшь. Остановимся и подумаем, является ли стремление к цели правильным? Несмотря на множество задач и рабочих программ у нас есть время, чтобы почувствовать реалии жизни, и понять сможем ли мы достичь цели? В конце концов, сезон отпусков состоит в том, чтобы восстановить силы, переосмыслить вещи в нашей жизни, прояснить и оценить мелочи вокруг нас…

¹ Википедия:
Первоначально месяц назывался «секстилий» (от лат. Sextilis — шестой) и содержал 29 дней. Юлий Цезарь, реформируя римский календарь, добавил ещё два дня в 45 г. до нашей эры, придав ему современный вид, длиной в 31 день.
Октавиан выбрал для себя этот месяц, потому что на него приходились несколько его великих побед, в том числе завоевание Египта.
Исторические европейские названия августа включают его древнегерманское обозначение Erntemonat («месяц урожая»). В древнерусском календаре (до утверждения христианства) месяц назывался зарев (от холодных зорь по утрам), также серпень (оканчивалась жатва) в народных месяцесловах также — густоед, разносол, хлебосол, жнивень, припасиха-собериха, венец лета, ленорост, межняк. Название месяца «август» перешло на Русь из Византии.
² Аврелий Августин Блаженный является святым католической, православной и лютеранской церквей.
³ Прежде канонов Космы Маиумского и Иоанна Дамаскина, а также Андрея Критского канон был переведён на древнегрузинский с греческого, сборник Иадгари, писцом Михаилом Модрекиле (примерно 820 г).(https://pravoslavie.ru/81677.html)

_____
АВГУСТ
«Тъй като император Цезар Август за първи път стана консул през месец секстилий, тъй като и трите му триумфални завръщания в столицата станаха пак през този месец, тъй като легионите от хълма Яникул се присъединиха към него пак през този месец, а и Египет падна под властта на римския народ през същия месец, оттук следва, че този месец е бил и е най-щастливият на нашата империя, във връзка с което сенатът решава той да се преименува в август» – се казва в Уикипедия. Това се случва в година осма преди новата ера и така осмият месец на годината получава това име. Август означава буквално «божествен, възвеличан».
Славяните наричат месеца «зарев», от повика на елените, когато са в любовен период, по това време.
Във Варна ветровете в същото това време са обикновено югозападни, от посоката където се намират Португалия, Испания, Италия. Страни, в които католицизма е с най-силни позиции. В тези страни посещенията на църковните храмове е с традиции и дискусиите по духовни теми са пропити с мъдрост и много психология. Възпитанието в тази ценностна система започва от най-ранна възраст. Приемането на първото причастие се превръща в основополагащ празник на подрастващия, за да продължи през целия живот. Документи за католиците във Варна има от 1659 г., които са търговци от Дубровник. Свой храм построяват през 1883 – 85 г. със застъпничеството на император Франц Йосиф I и финансовата подкрепа на Франция. Носи името «Непорочно зачатие на Св. Дева Мария» и тук за първи път във Варна прозвучава орган. През 1973 г. е затворен и след повече от 40 години и 7 годишен ремонт, на 09.12.2013 г. е осветен отново, за да могат католиците в града да водят своите служби подобаващо. Друг католически храм във Варна е този на Св. Архангел Михаил, известен като полската католическа църква.
Една от най-важните личности в развитието на западното християнство е Августин Блажени. Многостранно и силно е влиянието му върху тълкуването на Библията, както и в богословието като цяло. В огромното му запазено творчество се откриват неговите вижданията по философия и етика. Най-популярното му произведение «Изповеди» се счита за първата западна автобиография. Източното православие го признава за светец, но не приема негови учения и доктрини, като Спасението и Божия благодат, известно като учение за предопределението. Те обаче са много тачени от протестантите, известни августинци са Мартин Лутер, Луис де Леон, Григор Мендел. Умира на 28 август 430 г. в Хипон (сега Анаба в Алжир).
6-ти август. Преображение Господне е празник добре познат на широката аудитория. Но като подробности е малко неясен, затова е този преразказ на текст от сайта Православието:
В своите проповеди Исус говорел за това, което го очаква и това натъжавало учениците му. За да затвърди вярата им решил да се покаже на трима от тях в «небесна слава». Затова тръгнал с Петър, Йоан и Иаков към Таворската планина, близо до Галилея. Уморени от изкачването, тримата апостоли легнали да си починат и заспали. В един момент се събуждат усещайки нещо необичайно. И виждат Исус преобразен, лицето му греело като срънце, а дрехите му светели като сняг. Той разговарял с двама сияещи в слава, в чиито лица разпознали пророците Мойсей и Илия. Апостолите паднали на колене и започнали да се молят. След малко Христос се приближил до тях, вече в обикновения си вид, и им забранил да говорят за видяното до неговото възкресение. Така Той ги предпазва от униние и съмнения в момента, когато видят неговите мъки и ги укрепва във вярата им.
15 август. Успение (кончината) на Пресвета Богородица, наричан още Голяма Богородица. Другият празник – Малка Богородица е на рождество на Пресветата Дева – 8 септември. За да достигнат до нас преданията за блажената кончина на Богородица най-ясни заслуги имат Свети Козма Маюмски и Св. Йоан Дамаскин чрез своите канони. Преди тях Блажените Августин и Йероним само я споменават. Двамата блажени, независимо, че са католици се признават и от православието. Празникът на Богородица е установен от Апостолите, които получават благословията поотделно и поименно в часа преди успението. По чуден начин те са пренесени от различните краища на света в Йерусалим, пред дома , без Апостол Тома. В този ден се разрешава риба, а празникът се предшества с богородичен пост, траещ 15 дни. Постът обединява в себе си два раннохристиянски поста. Единият преди Преображение Господне и другият преди Успение Богородично. Дева Мария се счита за покровителка на майчинството и на жените, защитница на семейното огнище.
Денят е официалният празник на Варна от 1993 г., в този ден не се работи и е почивен за всички варненци. Празненствата започват с тържествена литургия и благодарствен молебен за жителите и гостите на града, отслужени от Варненския и от Великопреславския митрополит. След него на площад «Св.Св. Кирил и Методий» се издига тържествено флага на Варна и последва литийно шествие с чудотворната икона на Света Богородица. Празникът е изпълнен с концерти, детски прояви, уличен спектакъл и завършва късно вечерта със заря. По традиция в деня се награждават отличили се варненци със звания и награди. Награждават се и победителите в традиционната регата Кор Кароли.
Морето изглежда приказно, но е и много опасно. Поради смяната на температурните пластове и ветровите потоци, подводните течения стават много коварни. Рязко сменят посоките си и създават неизбежните дънни ями, сериозни капани за плажуващите. Ако се спазват предупрежденията, плажът е идеално място за почивка. На много места варненското крайбрежие крие неподозирана романтика – закътани плажове, следва гориста или скалиста местност, а има места, където са и двете. Имаше лета, в които безпрепятствено можеше да се къмпингува. Опъваха се палатки, изваждаха се миди, палеше се огън и върху тенекия се печаха. Почваше миденото шоу със смях и разкази за древни пирати и съкровища. Понякога се спеше върху плажен дюшек на открито под звездите. Тук те се наблюдават най-добре, защото от нашите ширини в този месец се виждат много добре и са най-многобройни. Понякога са толкова много и дребни, че се чуди човек как са се събрали на небето. Ако не искате да ги наблюдавате от такова по-диво място, то астрономите са помислили за Вас.
Планетариумите във Варна ви очакват. Те са два – единият е към Военно — морското училище, а другият е на централния вход на Морската градина. Идеята да се създаде Планетариум възниква след гостуването на космонавта Герман Титов и провеждането на ХIII конгрес на Международната федерация по авиация и космонавтика през 1962 г. във Варна. Първоначално се изгражда обсерваторията, а след това се добавя звездната зала. Целият комплекс се открива на 22.05.1968 г. и е първият в България. Носи името на Николай Коперник и негова статуя, с автори проф. Л. Далчев и П. Атанасов, е поставена пред сградата. През 1998 г. започва ремонт с цел да се наблюдава слънчевото затъмнение през 1999 г. и да може да посрещне много гости. Проектът се забавя по финансови причини и едва на 15 август 2002 г. обновеният Планитариум се открива.
29 август – Секновене, денят и нощта се стигат и стават равни, казва народното поверие. На този ден змиите и гущерите се прибират в леговищата си, а горските демони, самодидиви, юди и змейове се скриват. Църквата отбелязва отсичането на главата на Свети Йоан. Не се работи, не се пие червено вино и е препоръчително да не се консумират червени плодове и зеленчуци: ябълки, диня, грозде, домати. Денят е посветен и на Свети Седмочисленици: Кирил и Методий, Климент, Наум, Ангеларий, Горозд и Сава. Това са едни от най-обичаните човешки застъпници. Свети Климент Охридски създава първия университет в Европа – Охридската книжовна школа. Лично за 7 години е обучил 3 500 свещеници и учители. Наум се присъединява към него през 893 г. като преди това е сред основателите на Преславската книжовна школа. Край Охридското езеро Наум основава манастир, който в последствие носи неговото име. Посетилият манастира, ако допре ухото си до каменния капак на саркофага му, може да чуе как бие сърцето му. Свети Горозд е посочен от Св. Методий за негов наследник, по време на Моравските гонения е хвърлен в затвор, след което неговото житие е неясно. Мощите му и тези на Ангеларий се пазят в областта Кутмичевица, гр. Берат, Албания. Свети Ангеларий е много малко познат, неговото дело е в сянка и се предполага, че по българските земи е престоял малко време. Свети Сава е вписан в «Бориловия Синодик» и определен като просветител на българския народ и «много се потрудил/и/ за славянската книга». Светите Седмочисленици, тези символи на просветата, са пример за непобедимата сила на духа и на вечния човешки стремеж към знание и опознаване на вселената.
Празниците в месеца, и техният фон, ни учат на търпение и на житейската мъдрост, че каквото е посято, това ще се жъне. Да поспрем и да помислим дали бързият стремеж към целта е най-правилният? От многото задачи и работни програми, остава ли ни време да почувстваме истинското в живота и можем ли да го достигнем? Та нали отпускарското време е да възстановим силите си, да преосмислим нещата от живота си, да изясним и да оценим дребните неща около самите нас…

Поделиться в соц. сетях

Опубликовать в Google Plus
Опубликовать в LiveJournal
Опубликовать в Мой Мир
Опубликовать в Одноклассники
Запись опубликована в рубрике НАШЕ ТВОРЧЕСТВО, ПЕРЕВОДЫ с метками , . Добавьте в закладки постоянную ссылку.

2 комментария: Август. Перевод с болгарского — Л. Литвинова

  1. admin говорит:

    Ларис! Замечательно! И очень-очень интересно!
    Тебе надо обязательно издать эту книгу переводов!

  2. Альбина говорит:

    Лариса ! Здорово, как переплетено все и христианство и язычество и народные поверья и исторические факты!

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *